~ all about pattaya ~

| 2 comments


Nasi goreng pattaya, atau nasi pattaya, adalah hidangan Malaysia yang dibuat dengan membungkus nasi ayam goreng dengan telur goreng. Ia sering dihidangkan dengan sos cili, timun, dan / atau keropok. Namanya diambil daripada sebuah tempat yang bernama Pattaya, Thailand.


nasi goreng pattaya


Di Indonesia pula dikenali sebagai nasi goreng nasi goreng amplop (nasi goreng yang dibungkus), disebab nasi goreng tersebut dibungkus dengan omelet telur. 


nasi goreng amplop

Hidangan yang sama juga wujud di Jepun, ianya dipanggil Omuraisu (dari perkataan Inggeris omelette (Omuretsu) dan rice ). Ia nasi goreng berperisa kicap diapit dengan telur omelet tadi.


Omuraisu

Resipi daipada jintanmanis.com


Bahan-bahanya

sedikit kobis- dihiris halus
1/2 cawan mix vegetable
sedikit dada ayam - dihiris kasar
seulas bawang putih - dihiris
4 batang kacang buncis ( dihiris halus)
1 1/2 cawan nasi
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar sos cili
2 ulas bawang merah - cincang ( ros guna bawang besar cincang)
3 biji telur (sebiji di masukkan dalam nasi dan  2biji  lagi untuk disalut pada nasi goreng nanti)
garam
sedikit lada sulah
minyak masak
( 2 biji telur yang akan di salut pada nasi goreng tu ros campurkan dengan 1 sudu besar susu bagi menambahkan lagi rasa pada telur dadar tu nanti)
Cara-cara

1. Mula-mula panaskan minyak, dan tumis cili kisar bersama bawang merah dan bawang putih, bila naik bau dan agak garing masukkan isi ayam.
2. Kemudian masukkan mix vegetable, kobis dan sos cili, kacau sebati, ketepikan sedikit semua bahan tumis, dan pecahkan sebiji telur dan hancurkan.
3. Masukkan nasi, lada sulah dan garam. gaul rata.
4. Akhir sekali masukkan hirisan kacang buncis dan biarkan seketika, angkat dan ketepikan.
5. Pukul telur dengan 1 sudu besar susu dan garam. kemudian, masakkan seperti telur dadar guna api kecil.
6. Layangkan fry pan supaya telur masak sekata dan bagi mendapatkan permukaan telur dadar yang lebar..
7. Masukkan 1 setengah senduk nasi gorent tadi,  di tengah-tengah telur dan lipat kemas.  tutup api.
8. Terbalikkan nasi goreng yang siap dibalut tadi di atas  pinggan dan letak sos cili atasnya. Paipkan sos cili mengikut kreativiti masing-masing, sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.

rock starz @ art

| No comment yet

rock star lee with squire classic vibe

artwork by tas >>>>>here<<<<<


~ lee in da candyland @ black & white ~

| No comment yet

Lee In Da CandyLand artwork by tas

click >>>>>this<<<< for coloured version

~wordless @ wednesday?~

| No comment yet



artwork by tas >>>here<<<


~ cousincrazz @ characters ~

| 2 comments



lee, watak utama dari komik cousincrazz 

watak dan perwatakan
  • seorang yang serius,
  • gemar membuat lawak, 
  • sukakan pegembaraan, 
  • mempunyai ciri seorang ketua, 
  • agak kelam-kabut dan;
  •  mudah marah.


nantikan watak seterusnya daripada thebudoks

~ conteng 2 @ lagi ~

| No comment yet

setelah sekian lama blog ini senyap tanya apa-apa cerita~

ni ada nk share sikit hasil contengan thebudoks

contengan terdahulu ---> sini


Ini shahfaiz dengan rebana ibunya, blog beliau ialah 'rebana pemula'




ini pula staff nurse Jabatan pengimejan diagnostik, Shimah dan Claudia (pregnant masa nih).



Ini pula Kak Elna, dia selalu berada di bilik angio & flouro. Hobi dia inject orang. jangan berani buat hal dengan dia.


sekian sahajalah untuk kali ini~ jumpa lagi.





~ farewell party @ gee ~

| No comment yet


minggu lepas, berlangsungnya majlis perpisahan sempena perpindahan radiographer  yang sama batch dengan thebudoks aku yang melapor diri ke HUS pada 2010. Beliau akan memulakan kerja di tempat thebudoks iaitu HRPZII, di Kota Bharu.

layan gambar di bawah ni ok!


meja di pantry dipenuhi dengan makanan. terliur sudah mulut thebudoks.


meeHoon goreng yang sedap, digoreng bersama dengan sausage,fishcake,tauge serta cili. sungguh dimakan begitu saja!


Agar-agar yang berwarna hijau, berperisa pandan sekiranya thebudoks tak salah, kaum hawa di luar sana betul ke?


tidak sah majlis tanpa kek! kan?






~~hari keluarga HUS @ sports day ~

| 4 comments

awal bulan yang lalu HUS telah menganjurkan Hari Keluarga Hospital Umum Sarawak @ Hari Sukaneka.
majlis bermula jam 7 pagi dirasmikan oleh pengarah hospital, Dr Abdul Rahim Abdullah.


Ucapan alu-aluan daripada pengarah hospital


Belon perasmian yang berwarna-warni


Pasukan pengimejan diagbnostik berjersi kuning diketuai oleh encik mahadir


pasukan sukaneka bergabung dengan pasukan memasak. gee sibuk dengan telefonnya


pasukan memasak dengan nama glamour KePaSa (Kelantan, Pahang,  dan Sarawak )
dengan masakan  nasi goreng kunyit, ayam masak merah, sayur campur sos tiram, puting KePaSa.


Setelah bertungkus-lumus memasak, mereka berjaya mendapat tempat ke-3


miss foo juga datang untuk memeriahkan suasana, fadli sempat pose beliau.

ok layan lah gambar2 di bawah ini~ jom!


model dan penjual kereta lagibest?


budoxe buat hal sudah! ish.



en.menusukhati pun memeriahkan sukaneka


nazreyAlmuhandis menunjukkan bakatnya


rileks sebentar di tempat teduh, sambil memerhati gelagat pasukan memasak



lari!! epal nak jatuh tu.


van milo pun ada~ jom terjah!


tu! cepat-cepat, apa la yang ditunjukkan mereka ini.


budoxe dan fadli beradu tenaga


budoxe buat skil turtle freeze 


ok lah jumpa lagi~ lain masa. chow~





~ im back! @ blog ~

| 1 comment
setelah sekian lama menghabiskan sesi beraya bersama keluarga di rumah, kampung halaman, perantauan. kini thebudoks kembali memeriahkan blog budoxesquire . selamat tinggal syawal. kini bulan baru mendatang. korang sempat tak puasa 6? hanya tuan punya badan yang mampu menjawab.


thebudoks posing di atas motor nazreyAlmuhandis bersahaja. masa beraya kita semestinya tidak lupa untuk menjalankan tanggung jawab kita. temujanji 5 waktu sehari semalam. betul tak?

Ok masa untuk baca komik. jumpa lagi semua~




~ selamat tinggal ramadhan 1433H ~

| No comment yet

Sesungguhnya Ramadhan akan meninggalkan kita tidak berapa jam sahaja lagi, Orang yang beriman dan merasai keistimewaan Ramadhan akan menangis tatkala berpisah dengan tetamu agung Ramadhan ini. Ramadhan adalah antara nikmat yang dikurniakan kepada umat Muhammad SAW yang tidak diperolehi oleh umat yang sebelumnya. Ramadhan umpama sekolah latihan. Ia membentuk perangai dan peribadi dan menghapus dosa. indikator pengukur apakah ramadhan yang kita lalui benar2 membuahkan hasil adalah dilihat bagaimana cara hidup kita selepas berakhirnya ramadhan dan 11 bulan yang berikutnya. antara kesan ramdhan kepada kita setelah berakhirnya bulan Ramadhan adalah:

  • Tidak mudah membuat dosa 

    Sebulan latihan ini kita hanya berhadapan dengan hawa nafsu kita sendiri kerena syaitan iikat. ini adalah rahmat daripada Allah SWT supaya seorang mukmin lebih mampu mengawa nafsunya. Nafsu yang berjaya dilentur dalam Ramadhan tidak berupaya menjerumuskan orang2 yang berpuasa untuk mengekalkan dosa2nya sebelum ini. Firman Allah SWT dalam Surah al-A'raaf ayat 40 yang bermaksud:
      "Sesungguhnya orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami dan menyombongkan diri terhadapnya, sekali kali tidak akan dibukakan pintu pintu langit dan tidak (pula) mereka boleh masuk ke dalam syurga, hingga unta masuk ke lubang jarum. Demikianlah Kami memberi pembalasan kepada orang orang yang berbuat kejahatan."
  • Berhati-hati dalam bersikap dan bertindak

    Dalam Ramadhan kita tidak berminat hendak bercakap banyak disebabkan suasana Ramadhan tersebut sendiri adalah hening dan menginsafkan. Ibadah iktikaf pula melazimkan kita supaya mengurangkan pergaulan yang tidak perlu. Kita dituntut berhati-hati menggunakan pancaindera kagar tidak merosakkan pahala berpuasa. Sikap berhati-hati inilah yang perlu dikekalkan sepanjang tahun. Allah SWT berfirman dalam Surah al-Isra' ayat 36 yang ertinya:
      "Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan tentangya. Sesungguhnya pendengaran,penglihatan dan hati, semuanya itu akan dipertanggung jawabkan (pada hari akhirat)."
  • Bersikap jujur

    Suatu yang aneh hasil beriman dalam berpuasa ialah seseorang yang berpuasa tidak makan atau minum walaupun dia bersendirian. Padahal dia berkesempatan mencuri makan atau minum. ini juga merupakan rahmat Allah kerana telah menjadikan puasa berlaku serentak seluruh dunia.
    Hasilnya seseorang itu akan jujur kepada Allah walaupun dia keseorangan. Apabila seseorang itu jujur dengan Allah SWT maka dia akan turut sama jujur kepada ibu bapa, suami isteri, guru, anak, rakannya, majikannya atau pekerjanya.
      Hendaklah kamu semua bersikap jujur, kerana kejujuran membawa kepada kebaikan dan kebaikan membawa ke syurga. Seseorang yang selalu jujur dan mencari kejujuran akan ditulis oleh Allah sebagai orang yang jujur. Jauhilah dusta, kerana sesungguhnya dusta itu membawa kepada kederhakaan dan sesungguhnya kederhakaan itu akan menunjuki manusia ke neraka (hadis riwayat Bukhari)
  • Semangat berjemaah

    Ibadah Ramadhan ditunaikan secara serentak di seluruh alam. Bermula dari melihat anak bulan, waktu subuh,waktu berbuka, solat tarawih dan solat lima waktu. Kesemua itu dituntut secara berjemaah. Maka semua Mukmin dituntut supaya hidup secara berjemaah. Berjemaah dlam kesatuan aqidah dan tidak berpecah kerana fahaman sekular, atheis, anti hadith dan fahaman liberal. Firman Allah dalam surah as-Saf ayat 4, bermaksud:
      "Sesungguhnya Allah mencintai orang orang yang berperang di jalan-Nya dalam satu barisan yang teratur, seakan-akan mereka seperti bangunan yang tersusun kukuh".
  • Berupaya mengawal diri

    Semasa menghayati Ramadhan kita dituntut bersolat tarawaih dengan mendengar bacaan imam sepenuh al-Quran. Tarawih yang bererti rehat bantu merehatkan jiwa dengan mendengar pesanan Allah melali kalam suci-Nya. Ini adalah sesuatu yang hebat kerana ianya telah di sistemkan, bahawa semua Mukmin dituntut hadir ke mashid dan mendengar firman Allah secara keseluruhannya dalam solat tarawih. Mukmin diingatkan supaya mengawal diri dan membetulkan dirinya. Untuk tujuan mendengar bacaan dalam tarawih, maka mereka dituntut bersederhana makan semasa berbuka. Jika tidak kita tidak akan mengantuk dan letih hingga hilang nikmat tarawih.

    Maka keupayaan mengawal diri dengan mendengar nasihat Allah dan Rasul melalui slot tazkirah dan kuliah sewajarnya diteruskan pada sepanjang tahun. Jika kita terus mendengar nasihat denga hati yang terbuka, maka kita tidak akan tergolong dalam kalangan mereka yang ada hati tetapi menolak nasihat dari Allah dan rasul-Nya.

    Firman Allah dalam Surah al-Anfaal ayat 179 yang bermaksud:
      "Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka jahannam kebanyakan mereka dari jin dan manusia, mereka mempunyai hatim tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan lebih sesat lagi. mereka itulah orang-orang yang lalai".

    Dengan berakhirnya bulan Ramadhan diharap mukmin yang berjaya menghayati Ramadhan dengan iman dan mengharapkan redha Allah maka lahirnya mereka kembali kepada fitrah, bersih dari segala dosa dan noda setelah Allah ampuni segala dosanya. Justeru Taqwa yang dicapai melalui institusi pendidikan (tarbiyah) Ramadhan ini perlu terrus disuburkan dengan meningkatkan usaha dan kerja dakwah, mengajak kepada yang maaruf, mencagah kemungkaran dan bersungguh mendaulatkan Islam diasat muka bumi ini dan menentang segala kerja jahat musuh musuh Islam yang cuba mengagalkan kemenangan Islam. Semoga Allah SWT menerima puasa dan segala amalan baik yang kita lakukan sepanjang Ramadhan ini dan berdoa agar Allah panjangkan usia kita untuk bertemu lagi bulan Ramadhan di tahun akan datang. Wallahualam.

~ evening event ~

| 2 comments



Di sini saya mahu memohon maaf atas segala salah dan silap, hari ini saya adalah tarikh di mana thebudoks pulang ke semenanjung untuk bersama-sama keluarga tercinta. Bagi Staff hospital umum sarawak, terima kasih atas kerjasama anda semua dalam melayan kerenah diri saya ini, InsyaAllah jika ada rezeki dapatlah kita bersua muka lagi. akhir kata, Selamat menyambut ibadah puasa dan selamat beramal. sudah hampir aidilfitri, staff baru jangan berduka lara kerana semua telah merasa bagaimana berraya sebagai anak rantau. sekian~


stuntman-budoxe lee
photographer- nazrey almuhandis




~ BBQ @ berbuka ~

| 6 comments
~Arte~

baru-baru ini majlis berbuka puasa BBQ dan perpisahan pelajar pelatih telah berlansung.
thebudoks pun turut menghadirkan diri ke majlis tersebut. kalau bab makan memang laju. majlis berlansung di Matang jaya, orang-orang di sini memang berfikiran matang dan berjaya. 


en. Asri dan kaki kipas (kaki bodek) tengah siapkan unggun api. gurau-gurau jangan marah. azizul nama yang pegang kipas tu.


thebudoks pun gatal tangan nak main api. aik? mana kipasnya. hilang sudah! 


Setalah azan berkumandang, berbuka dahulu dengan kurma yusuf tayyob dan air oren.sini 6.55pm dah sungkey(berbuka). jangan  jealous .


Sambung bakar arang, nanti kempunan pula nak makan BBQ, arang  tidak berbara lagi.


Solat magrib berjemaah dan solat sunat hajat di-imamkan oleh en.Asri. Alhamdulillah. Boleh jadi calon menantu ni, betul tak makcik-makcik, pakcik-pakcik di luar sana tu? 


Ni geng-geng dapur merangkap chef Fafau,Fairuz Fuyyo,Jesnita dan Chef Mee,
dengan resipi "Mee Hoon goreng kicap masak pedas kuali besar sedap sehingga tambah dua tiga pinggan",
pergh~ panjang betul nama.


Ni lah hasilnya, Mee Hoon aaaaa, lupa dah nama dia tadi. panjang sangat nama.


Sementara itu, di lokasi pembakaran telah dikerumuni kaki-kaki bakar, kipas tanpa mempedulikan asap yang berkepul kepul memenuhi ruangan. Ayam, sosej, dan udang habis disalai.



Tuan rumah memotong buah tembikai dengan teliti. Belilah buah buahan tempatan ini, kaya dengan vitamin A.


Wah~ juadah BBQ yang enak sekali, mee hoon, ayam bakar, udang bakar, sosej bakar, puding, kekacang, dan twisties.


Tembikai dan tembikai susu jangan lupa, pencuci mulut yang berkhasiat ni.


Jom layan gambar-gambar yang ada~


Posing sambil bakar ayam


Din khusyuk membelek ayam di atas bara



En.Asri membakar sosej dengan kerusi ajaibnya. wow!




chow~