permainan tradisional jepun @ kendama

| 4 comments

hari ni budoxe pergi jalan2 di summer mall jumpa ni..
dah lama nak beli sebenarnya tapi selalu lupa


namanya kendama. sejenis permainan tradisional jepun. 
batang kayu utama kendama dipanggil ken (). mempunyai hujung yang agak tajam dan bahagian bawah sebagai tempat memegang

bebola kayu kendama pula dipanggil tama (). bebola tersebut diikat dengan tali pada batang kayu. ia juga mempunyai lubang kecil pada permukaannya. 

ini lah sedikit sebanyak pengenalan tentang permainan ini.


klik gambar diatas untuk melihat cara permainan kendama.

sekian untuk kali ini~




4 comments

deno | 9 August 2014 at 23:09

Wahh... biasa tengok alat permainan ni kat citer doraemon.. hihi..

p/s: nak art trade ngan budoxe .. heee... dah siap dah :)

link : http://www.dayangdeno.com/2014/08/art-trade-with-budoxe-lee-part3.html

budoxe lee | 10 August 2014 at 20:02

Wah bestnya. Nanti budoxe reply

munirah rahman | 16 August 2014 at 22:11

pernah main kat sekolah dulu sebab kelab jepun..hehe

budoxe lee | 20 August 2014 at 08:11

wah. mesti terer main kan ni